Beskæftigelse for psykisk sårbare borgere i Slagelse Kommune
DSI har i samarbejde med Slagelse Kommune og SundInvest indgået en social investering, der har til formål at hjælpe psykisk sårbare borgere i beskæftigelse ved at tilbyde dem et helhedsorienteret forløb, der både giver dem den nødvendige jobrådgivning og samtidig tager hånd om deres psykiske udfordringer.
Formål
Indsatsen har til formål at hjælpe psykisk sårbare borgere i beskæftigelse ved at tilbyde dem et helhedsorienteret forløb, der både giver dem den nødvendige jobrådgivning, men som også tager hånd om deres psykiske udfordringer. Denne tilgang skal skabe langvarig effekt for borgeren og støtte deres generelle livsmestring.
Udfordring
Slagelse Kommune har, som mange andre kommuner, udfordringer med at få en gruppe af borgere med affektive psykiske lidelser som for eksempel depression i beskæftigelse ved brug af eksisterende indsatser. Slagelse Kommune ønsker derfor at styrke indsatsen for denne gruppe af borgere via hurtige og effektive afklaringsforløb og tæt støtte, som er skræddersyet til den enkelte borgers situation.
Resultatmål
Betalingsmekanismen i denne investering adskiller sig DSI’s øvrige investeringer, da tilbagebetalingerne ikke er knyttet op på opnåelsen af specifikke resultatmål. I stedet udregnes der en gennemsnitlig ”startomkostning” for borgere i jobafklaringsforløb og for aktivitetsparate borgere på kontanthjælp.
I ”startomkostningen” medregnes borgernes ydelser og eventuelle tillæg. Ved halvårlige målinger opgøres deltagernes faktiske ressourcetræk (ydelse + eventuelle tillæg). Differencen mellem ”startomkostningen” og det faktiske ressourcetræk defineres som ”budgetforbedring”. Det er budgetforbedringerne, som udgør betalingsgrundlaget for tilbagebetalingerne.
Tilbagebetalingen sker i fire trancher:
- Kommunen betaler 100 pct. af den realiserede budgetforbedring til DSI frem til det punkt, hvor tilskuddet er tilbagebetalt (tranche 1)
- I tranche 2 betaler kommunen forsat 100 pct. af den realiserede budgetforbedring, som dækker DSI’s kapital omkostninger og de 10 pct. af leverandørens omkostninger, som er resultatbetingede
- I tranche 3 foretages en overskudsdeling mellem de involverede parter med følgende fordelingsnøgle: Kommunen beholder 58 pct., leverandøren modtager en andel, som svarer til 15 pct. og DSI modtager en andel, som svarer til 21, 5 pct.
- Overstiger Kommunes budgetforbedringer 6.834.966 kr. vil kommunen beholde 100 pct. af budgetforbedringerne (tranche 4)
Indsats
Indsatsen kombinerer en psykologbaserettilgang med en beskæftigelsesrettetindsats. Den helhedsorienterede tilgang til borgernes situation, er et centralt omdrejningspunkt, som også støtter borgernes generelle livsmestring. Indsatsen indebærer, at borgerens møder med kommunen er med den samme eller få medarbejdere, fordi tillid og relationen mellem borger og medarbejdere i indsatsen er et væsentligt aspekt for, at der kan opnås succes.
Indsatsens metodiske grundlag udgøres af metoden IPS (Individuelt Planlagt Job med Støtte), som både nationalt og internationalt har vist gode resultater i forhold til at støtte personer med alvorlig psykisk sygdom til at opnå og fastholde ordinær beskæftigelse eller uddannelse. Af nationale resultater viser især STAR’s Projekt Inklusion, som er to klinisk randomiserede forsøg, at IPS-metoden er mere effektiv for målgruppen end den traditionelle jobcenterindsats.
Samarbejde
Investeringen bygger på et længere samarbejde mellem Slagelse Kommune og SundInvest, der sammen har udarbejdet et grundigt fundament for investeringen, som har fokus på at hjælpe psykisk sårbare voksne i job. Slagelse Kommune har valgt SundInvest som leverandør af indsatsen, og SundInvest har valgt Empano og Falck Quick Care som underleverandører.
Forløb
Status: I gang
Start: 2024
Afsluttes: 2027
Om investeringen
Antal deltagere:
66 deltagere i alt, heraf 33 borgere i jobafklaringsforløb og 33 aktivitetsparate borgere på kontanthjælp
Indsatsens varighed:
Hver borger modtager mellem 26 og 30 ugers indsats og når relevant op til 26 ugers efterværn
Målgruppe:
Borgere i jobafklaringsforløb og aktivitetsparate borgere på kontanthjælp
Investeringssum:
4,1 millioner kroner.
Kontakt
Emil Overgaard Bruhn
Konsulent
E-mail eob@dsi.dk
Tlf. +45 20 57 49 70